zondag 10 december 2006

Dromen

Paul, Henriette en de kinderen komen langs. Paul is fysiotherapeut en Henriette werkt als verpleegkundige in het Dijkzigt. We praten uiteraard veel en luisteren goed. We zien het dan ook weer eens van een andere kant. Jet en Coen zorgen voor de afleiding. Ook uiteraard het dagelijkse bezoekje van Jan en Christien. Een vraagje en een opbeurend woordje.

Vandaag een wat mindere dag voor Mark. Het lag deze keer niet aan Feyenoord, want die wonnen met 3-1. Nee, men is drie kwartier bezig geweest om de hechtingen uit zijn rug te halen. Dit heeft hem veel pijn gedaan en werkte eigenlijk de hele dag door. Gelukkig ging het niet ten koste van zijn eetlust. Wel schoot het stoelzitten er bij in. Nadat hij in zijn stoel was gezet trok hij wit weg en had veel pijn. Vlug terug in bed en benen omhoog. De kleur kwam terug en de stoel hebben we maar gelaten voor wat die was.

Dan het bezoek van Dennis, Julia en de kleine Casper. Dat was gezellig. Even wat andere gezichten de grapjes van Dennis, de ondeugd van Casper en het luisterend oor van Julia.. Mark heeft hartelijk gelachen en dacht aan de nachten die hij met de vastenavond bij hen sliep. De pijn was even weg.















Ook klaagt Mark over pijn in zijn linker voet, hoewel hij het niet goed kan omschrijven, is er wel wat. Je vraag je dan af:”Is dat goed of niet goed?” Ik weet het niet.
Dat brengt me wel bij de rest van de dag. Dat was toch vooral vooruit kijken naar de komende week.

Morgen de operatie, dinsdag de rustdag en woensdag naar Rijndam. We betrappen ons er op dat alle hoop daarop is gericht. Alsof ze daar wonderen en het onmogelijke verrichte. Alsof “ons lieve n’eerke” daar bij de ingang staat, zijn zegen geeft, en Mark hierna weer op staat en wegloopt. We moeten realistisch zijn. We mogen nog best hoop hebben op een gedeeltelijk herstel, zeker, maar de dagen verstrijken. We zien wat vooruitgang, maar is dat voldoende?

We zitten bij Mark die met Joost een spelletje speelt. Dammen.
Je zit wat te mijmeren en in gedachten dwaal je af. Je ziet de gekste beelden. Je bent aan het dag dromen. Je hoort in de verte een zacht geroezemoes en je dwaalt af. Werkelijkheid mengt zich met je dromen en wensen. Angst en hoop strijden met elkaar. In flitsen zie je het leven: Over een tijdje twee rolstoelen in huis? Kerst met Mark in een bed onder de Kerstboom of in een kille kamer in Rijndam? Mark samen met Peter van ’t Woud die samen ten strijden trekken voor het realiseren van parck Binnenmaas? Mark die de eerste stapjes zet van de auto naar de voordeur waar Lian trots staat te wachten. Altijd Mark die lacht. Mark die samen met Reno een……….Dan zie ik dat Mark zijn been weer beweegt. Ik vraag hem of hij dat voelde. Mark zegt: Nee pa, ze luisteren nog steeds niet daar beneden maar over een paar weken is dat anders. Ik ben weer terug in de werkelijkheid. Mark lacht en vertelt dat hij gewonnen heeft met dammen en dat zijn benen regelmatig trillen. Het zijn de spieren die zich ongecontroleerd aanspannen. Een goed teken.

We kijken naar het voetbal op Talpa en dan is het tijd voor de terugreis. Lian blijft bij Mark en wij rijden terug naar Strijen. Morgen weer een belangrijke dag. De wond aan zijn linkerbeen sluiten.

10 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik wil Mark en familie heel veel sterkte wensen, zeker de komende tijd in de revalidatie, dat is topsport.
Een positieve instelling kan daar zeker bij helpen, ik heb 8 jaar geleden bij een verkeersongeluk een dwarslaesie th 4 opgelopen.
Mocht er behoefte aan bestaan, kan je me altijd mailen: sande099@planet.nl

Succes !!!

Hans Sanders

Anoniem zei

Ik wil Mark en familie heel veel sterkte wensen, de komende tijd in de revalidatie wordt het topsport, maar vergeet niet "er is nog veel mogelijk, en het is niet het einde van de wereld".
Ik heb zelf 8 jaar geleden bij een ongeluk een dwarslaesie th 4 opgelopen.
Mocht er behoefte aan bestaan kun je me altijd mailen: sande099@planet.nl
Heel veel sterkte,

Hans Sanders

Lex Simmons zei

Beste Mark, Wilko en de rest van de familie.

In de afgelopen weken hebben wij de weblog bijgelezen. Vandaag heb ik de weblog van a tot z nog een keer helemaal doorgenomen. Wat moeten jullie toch allemaal meemaken. Gelukkig hoeven jullie vanaf woensdag niet meer heen en weer te reizen naar Amsterdam. Natuurlijk doe je dat gewoon omdat dat moet, maar het is allemaal kostbare tijd die je beter kunt benutten. Reistijd is tenslotte verloren tijd. Vandaag de operatie nog en dan vervolgens naar Rotterdam. Een nieuwe fase met hopelijk de verwachte vooruitgang. Wij wensen jullie dan ook veel sterke.


Groetjes uit Numansdorp,


Lex, Angelica en Lieke Simmons

Anoniem zei

Beste familie van Tilborg,

Ik volg jullie verhalen op de weblog, en denk aan jullie.
Ik wil jullie allemaal veel sterkte wensen.

Groeten van,
Annemieke van der Wulp
(collega van Lianne)

Anoniem zei

Fam van Tilborg

Bizar en ongelofelijk wat jullie nu weer door moeten maken. Ik heb het hele verhaal gelezen. Ongelofelijk. Heel veel sterkte toe gewenst in deze zware tijd en alles wat er nog gaat komen

John en Mariska Roos

Anoniem zei

Beste Familie van Tilborg,

Ik wil jullie heel veel sterkte wensen in deze moeilijke tijd.

Groeten, Mendy van Wijngaarden

Anoniem zei

Hallo allemaal
2e poging om een bericht te plaatsen, 1e mislukt.
Sterkte met de operatie vandaag!!!... en dan op naar de volgende fase, Rijndam. Zal hard werken worden, maar als er dan ook resultaat is zou fijn zijn.
Mark, goed dat jij nog steeds de kracht voelt om aan het werk te gaan en dat het goed komt. Voor omstanders die dat niet voelen is het vast lastiger om altijd positief te zijn, die maken zich vast regelmatig zorgen om je. Maar ik weet zeker dat jij blijft vechten. En dat zij meevechten.
Feyenoord eindelijk weer eens gewonnen. Wat dat betreft ook wel lekker voor een 010-fan om uit 020 weg te mogen. lastige plek om te zijn voor een 010' er.
Succes met de verhuizing woensdag en voor de komende tijd!!! Ook voor de rest van de familie

groeten
Wimco en Danja

Anoniem zei

Beste familie,

Ik volg jullie dagelijks via jullie weblog,het is een zware tijd maar goed dat Mark ervoor gaat.Positiviteit werkt altijd in je voordeel.Het zal de komende tijd erg hard werken worden maar met al jullie steun moet dat lukken!Lianne ik moet je van veel bewoners de groeten overbrengen en jullie sterkte wensen,iedereen leeft in de Hoge Weide ook erg met jullie mee.
Ook veel sterkte van mij gewenst aan jullie allen!
groet,
manon

Anoniem zei

Lieve Familie,

Vandaag is Joost nog even geweest met het laatste nieuws.
Mark heeft tinteling in zijn voeten, Jeetje zal het waar zijn..
Iedere dag hopen we met jullie mee.
Aan de ritjes naar Amsterdam komt gelukkig woensdag een eind, en dan gaan jullie weer een nieuwe fase in in Rijndam.
Mark is heel positief en dat is al de eerste verdiensten.
We gaan voor jullie hopen dat Mark met de feestdagen toch nog naar huis mag, al is het dan alvast maar voor een paar uurtjes.

Heel veel sterkte voor de komende periode in Rijndam en voor Mark hou je taai en hou je positiviteit vast.We weten zeker dat je ver gaat komen.

Klaas-Margreet-Nick Buitendijk

Anoniem zei

Lieve allemaal,

Ik weet eigenlijk niet goed wat te zeggen, maar uit eigen ervaring weet ik dat met de positieve instelling die jullie hebben en het geloof in een eventuele genezing er echt wonderen kunnen gebeuren. Ik wens jullie zo ontzaglijk veel sterkte en zal duimen voor een "goede" afloop van dit akelige ongeval.

Danielle Pietersen
Kerkstraat 9
Strijen