zondag 18 maart 2007

Winter

De laatste dagen begonnen we al aardig te wennen aan de verder stijgende temperaturen. Het zonnetje beroerde de huid op vriendelijke wijze en de kranten stonden bol van artikelen over de warmste winter ooit, ook wereld wijd. De eerste tekenen van een naderend voorjaar waren overvloedig aanwezig.

Ik moest denken aan de tijden uit mijn jeugd wanneer mijn moeder de voorjaarskriebels kreeg. De ragebol kwam van zolder en alles werd van zijn plaats gehaald. Het luie winterstof werd tot in de verste uithoeken bestreden. Het granieten aanrecht werd afgedaan met Vim, het koperen deksel van het afvoerputje werd gepoetst met Brasso. Soda en loda bonden de strijdt aan met het “vuil” In een emmer warm water mocht ik de groene zeep los kloppen.


De lakens en gordijnen hingen te wapperen in de wind.Terwijl ik aan de wringer stond te draaien duwde mijn moeder er nog maar eens een hemd en een borstrok in. De tegels werden geboend met borstels van Van Berkelmoes. Kortom een aanslag op de voorraad schoonmaak artikelen. Maar die werd rap aangevuld door de olieman die wekelijks langs de deur kwam. Juist ja, de grote voorjaarsschoonmaak was begonnen.




Waar ik naar toe wil??? Het weer van vandaag. Het was namelijk ineens weer echt winters. De wind trok aan en slagregens geselde de kerkgangers op het vroege tijdstip. De temperatuur zakte als een baksteen en al snel kwam de hagel en de natte sneeuw. Alles werd wit. Je vraag je dan af is dit de late winter van 2006/2007 of een vroege winter van 2007/2008. De rest van de week voorspellen ze ook niet veel goeds. Nachtvorst dus bloemen op de ruiten. Dit onderdrukt het voorjaarsgevoel. Maar één ding is zeker. Dat gevoel zit in de knop die op barsten staat. Het ontluiken is begonnen. Een paar dagen kou zal daar niets aan af doen.




Verder een rustig weekend. De komende week weer een feestje.


Donderdag is Mark jarig!!!

Geen opmerkingen: