donderdag 30 november 2006

Stappen vooruit

De vrije dag die Mark heeft genomen deed hem goed. Hij had een betrekkelijk rustige nacht en werd “opgewekt” wakker. Lian heeft geholpen met hem te wassen. Zijn darmen zijn zodanig opgang dat hij wat thee mag nadat de maagsonde werd verwijderd. De artsen zijn tevreden en zeggen dat maandag of dinsdag de wonden aan zijn linkerbeen gesloten zullen worden en dat men uit voorzorg de wond aan zijn heup spoelt. Ook is in overleg met het revalidatiecentrum van het Dijkzigt besloten om Mark pas over te brengen als hij geen ziekenhuis verpleging meer nodig heeft. Hij hoeft de tijd dan niet in het Dijkzigt zelf te liggen maar kan gelijk naar het revalidatiecentrum.

Uit onderzoek blijkt dat er wat gevoel terug komt in zijn bovenbeen en voorzijde van zijn middel. Dit zijn de lichtpuntjes. Het zegt niets over het uiteindelijk resultaat maar het geeft moed en kracht om op de been te blijven. De dagen zijn lang en de nachten kort. Mark vecht met alles wat hij in zich heeft. Lian is al dagen en nachten bij hem. Ze vecht mee.

Mark kijkt wat TV en wil naar de wedstrijd van Feyenoord kijken. Liefst samen met Lian. Die blijft dus nog een nachtje. In de loop van de dag verdwijnt de zuurstofslangentjes uit zijn neus. Zijn bloed heeft weer voldoende zuurstof. Hij kan het zelf nu.

Aan het eind van de middag neemt de pijn weer toe. Mark ligt uit eindelijk te huilen van de pijn. Hij wordt onderzocht en men denkt dat het de darmen zijn die opspelen. Uiteindelijk besluit men een echo te maken om alles uit te sluiten. Uit de beelden van de echo blijkt dat de blaas van Mark barstens vol zit. Men ontdekt dan dat de katheter verstopt is geraakt. Men verhelpt de verstopping en bijna een liter urine verlaat de blaas. Bij iedere druppel die de blaas verlaat neemt de pijn af bij Mark. Hoe kan dit nu verdorie. Dit is pijn lijden voor niets. We noteren iedere cc water die naar binnen gaat en van het infuus weet men toch ook de hoeveelheden. Dan moet men toch zien dat er te weinig vocht het lichaam verlaat. Mark is niet de enige die pijn lijdt vanavond. Zijn club is solidair en verlies op pijnlijke wijze.


















Wij hebben genoten van de boontjes en het rundvlees van Hennie.

Nu maar kijken naar de dag van morgen. De hoogte punten zijn voorlopig:
1. Joost is zwarte Piet op het gemeente huis.
2. Mark krijgt een rondleiding in het ziekenhuis.

7 opmerkingen:

Anoniem zei

beste fam. v. Tilborg,

ik schrok heel erg toen ik dit slechte nieuws hoorde. ik dacht bij mezelf. hoe is dit mogelijk!!!
ik hoop dat mark er snel weer boven opkomt en ik wens jullie heel veel sterkte toe.
alles komt weer goed. dat moet gewoon!!!

vriendelijke groet van Jos

Anoniem zei

De wedstrijd was ckers niet zo veel soeps!
Ik hoop dat het snel weer goed komt en dat ik weer met je kan lachen..
Ik spreek je snel,

Sylvester

Anoniem zei

Hey Lian,

hier een berichtje voor jou, dacht dat je eigenlijk voor PSV was??? Dan ga je toch niet naar Feijenoord kijken hahaha geintje. Maar wel solidair dat ze toch ook verliezen. Ach en Ajax heeft het ook niet best gedaan.
Nou geef Mark een paar dikke zoenen van ons en ook een voor jezelf houden he!!

Doeg doeg.

Anoniem zei

lieve Familie van Tilborg,

Iedere dag lees ik jullie verhaal en hoop ik op een wonder.
mocht er iets zijn wat we kunnen doen, laat het weten.

p.s. reno de auto staat altijd voor je klaar hoor, je kan hem altijd gebruiken.

Margreet Buitendijk

Anoniem zei

Lieve Joost,

Jij was er ook bij toen je jullie mij uit het ziekenhuis haalde, kunnen we nu iets voor jouw doen??

Je bent een kanjer, toen het net gebeurd was en jij als eerste bij Mark was, heb je heel goed voor hem gezorgd.

Margreet

Frits Timmermans zei

Beste Familie van Tilborg,

Ik hoorde het van Peter en heb jullie indrukwekkende verhaal met verbijstering gelezen. Wat een verdriet, maar ook wat een strijd, saamhorigheid en liefde spreekt er uit jullie relaas. Wat een kanjer is Mark, zoals hij zich door deze moeilijke tijd vecht, daar mogen jullie trots op zijn. Ik wens jullie allemaal veel sterkte en hoop met jullie op een optimale revalidatie!

Groeten en beterschap, Frits Timmermans

Anoniem zei

Beste Mark, ben me echt wezeloos geschrokken man. Ik kan t eigenlijk nog steeds niet geloven, maar helaas toch waar. ik wens jou, en uiteraard je familie veel sterkte toe in deze moeilijke tijd(en) & ze zeggen: Hoop doet zielen in vreugde leven, maar toch hoopt iedereen op een wonder. Ik dus ook & hoop dat t voorspoedig zal verlopen.

Veel geluk,
Bart S.